Misterioasa dispariție a zborului 370 al Malaysia Airlines. Se dorește reînceperea căutărilor, noile informații apărute după un deceniu

de: Andrei Simion
04 03. 2024

Oficialii malaysieni au declarat duminică că ar putea relua căutarea MH370, după ce o companie americană care a încercat să găsească avionul în 2018 a propus o nouă căutare în sudul Oceanului Indian, unde se crede că s-a prăbușit avionul Malaysia Airlines în urmă cu zece ani.

Ministrul Transporturilor, Anthony Loke, a declarat că va avea o discuție cu firma de robotică marină Ocean Infinity, pentru a afla cu exactitate care sunt noile informații și indicii privind locația avionului.

Guvernul a declarat în urmă cu câțiva ani că nu va susține o altă căutare fără noi indicii privind locația avionului. În cazul în care dovezile sunt credibile, se va solicita aprobarea Cabinetului pentru a semna un nou contract pentru a relua căutarea.

„Guvernul este ferm în hotărârea noastră de a localiza MH370„, a declarat Loke la un eveniment comemorativ.

„Sperăm cu adevărat că operațiunile de căutare pot găsi avionul și pot oferi adevărul rudelor apropiate.”

Zborul 370 al Malaysia Airlines, cu 239 de persoane la bord, a dispărut pe 8 martie 2014

Avionul Boeing 777 a dispărut de pe radare la scurt timp după ce a decolat pe 8 martie 2014, transportând 239 de persoane, majoritatea cetățeni chinezi, într-un zbor din capitala Malaeziei, Kuala Lumpur, către Beijing. Datele din satelit au arătat că avionul a deviat de la traiectoria sa de zbor pentru a se îndrepta spre sudul Oceanului Indian, unde se crede că s-a prăbușit.

În urma unei ample căutări, nu au fost găsite prea multe indicii, deși resturile aeronavei au ajuns la țărm pe coasta Africii de Est și pe insulele din Oceanul Indian. O căutare privată efectuată în 2018 de Ocean Infinity nu a adus nicio informație nouă despre misterioasa dispariție.

„Nu contează dacă au trecut 10 ani, 20 de ani sau mai mult, atâta timp cât suntem încă în viață … nu vom înceta să facem presiuni pentru aflarea adevărului. Credem că adevărul va ieși în cele din urmă la lumină”, a declarat Bai Zhong, din China, a cărui soție se afla în avion.

Dispariția avionului Boeing 777-200ER, unul dintre cele mai mari mistere aviatice din lume

La 8 martie 2014, zborul 370 al companiei Malaysia Airlines (MH370) a dispărut de pe radare cu 239 de persoane la bord în timp ce zbura de la Kuala Lumpur la Beijing. Dispariția avionului Boeing 777-200ER este unul dintre cele mai mari mistere aviatice din lume, deoarece nu au fost găsite dovezi concludente cu privire la ceea ce s-a întâmplat cu acesta, în ciuda căutărilor și investigațiilor extinse. Iată câteva dintre aspectele cheie ale misterului MH370.

Ultima comunicare între echipajul de zbor și controlul traficului aerian a avut loc la ora 01:19, ora Malaeziei, când copilotul a spus „Noapte bună, Malaysian three seven zero”.

Avionul se afla atunci deasupra Mării Chinei de Sud, urmând să intre în spațiul aerian vietnamez. La ora 01:21, transponderul avionului, care trimite date de localizare și altitudine, a fost oprit.

Radarul militar a arătat că avionul a virat apoi brusc spre vest, deviind de la ruta planificată. Avionul a continuat să zboare timp de mai bine de șase ore, traversând Peninsula Malay și Marea Andaman. Ultima poziție confirmată a fost la ora 02:22, când a fost detectat de un radar militar deasupra vârfului nordic al insulei Sumatra.

Nu a fost transmis niciun semnal SOS

În ciuda dispariției Avionului Boeing 777, nu a fost transmis niciun semnal de ajutor. Aeronava a dispărut fără a activa vreun SOS și, în plus, cutia neagră, care ar putea furniza informații cruciale, nu a fost găsită niciodată, rămânând un mister neelucidat. Potrivit The Washington Post, dispariția avionului și lipsa cutiei negre reprezintă două aspecte semnificative în cercetarea acestui incident.

Singurele indicii privind localizarea avionului: era încă sub control uman

Singurele indicii privind posibila localizare a avionului provin din datele obținute prin satelit. Aeronava era echipată cu un sistem de comunicare prin satelit care trimitea automat, din oră în oră, „handshake-uri” sau ping-uri către un satelit operat de Inmarsat, o companie britanică.

Pe baza sincronizării și a frecvenței acestor semnale, Inmarsat a putut calcula două posibile arcuri sau coridoare pe care ar fi putut zbura avionul: un coridor nordic, care se întinde din Thailanda până în Kazahstan, și un coridor sudic, din Indonezia până în sudul Oceanului Indian. Analiza a indicat, de asemenea, că avionul a zburat probabil la o viteză și altitudine constante, sugerând că se afla sub control uman.

Căutările pentru MH370 s-au concentrat inițial în Marea Chinei de Sud și în Golful Thailandei, unde avionul a fost văzut ultima dată de radarele civile. Cu toate acestea, pe măsură ce datele din satelit au devenit disponibile, zona de căutare s-a mutat către cele două coridoare.

Coridorul nordic a fost curând exclus de autorități, deoarece ar fi necesitat ca avionul să survoleze mai multe țări cu radare militare active, care nu au raportat nicio apariție a aeronavei. Coridorul sudic, pe de altă parte, era vast și îndepărtat, cu o acoperire radar redusă și ape adânci. Eforturile de căutare au implicat zeci de țări, nave, avioane și vehicule subacvatice și au acoperit peste 120.000 de kilometri pătrați din sudul Oceanului Indian. Căutările au fost suspendate oficial în ianuarie 2017, după ce nu s-a reușit localizarea epavei principale a avionului.

Zborul Malaysia Airlines 370 (MH370) transporta în total 239 de persoane atunci când a dispărut pe 8 martie 2014. Printre acestea se aflau 227 de pasageri din 14 țări diferite, majoritatea fiind cetățeni chinezi (153 de pasageri). Restul pasagerilor proveneau din diverse naționalități, inclusiv malaysieni, australieni, indonezieni, americani și alții.

Echipajul de zbor era format din 12 persoane din Malaezia, inclusiv pilotul și copilotul. Printre pasageri se numărau familii, persoane care călătoreau în scop de agrement sau de afaceri, precum și persoane din diverse medii și profesii.
Familiile victimelor s-au mobilizat pentru a găsi avionul dispărut timp de ani de zile, înainte ca căutările să fie în cele din urmă sistate la 28 mai 2018 – la 4 ani de la dispariția avionului.

Primele indicii apar în 2015: resturi ale aeronavie au fost găsite pe țărmuri ale Oceanului Indian

În iulie 2015, mai multe bucăți ale aeronavei au fost găsite pe țărmurile diferitelor insule din Oceanul Indian și de pe coasta de est a Africii. Unele dintre acestea au fost confirmate sau este foarte probabil să fie de la MH370, pe baza numerelor de serie, a marcajelor și a modelelor de vopsea.
Printre resturi se numără un flaperon, o piesă a aripii care controlează ruliul și tangajul avionului, care a fost găsit pe Insula Reunion, un teritoriu francez aflat în apropiere de Madagascar.

Printre alte resturi confirmate sau probabile se numără un stabilizator orizontal, o parte a secțiunii de coadă, care a fost găsită în Mozambic, și o bucată din capota motorului, care a fost găsită în Africa de Sud. Descoperirile de resturi au sugerat că avionul s-a spart la impactul cu apa, iar curenții și vânturile au purtat fragmentele peste ocean.

Ancheta oficială privind dispariția zborului MH370 a fost condusă de Malaezia, cu ajutorul Australiei, Chinei, Marii Britanii, SUA și al altor țări. Echipa de investigație a publicat mai multe rapoarte, inclusiv un raport interimar în 2015, un raport de informare factuală în 2016 și un raport final în 2018.

Rapoartele au oferit detalii despre istoricul zborului, întreținerea aeronavei, istoricul echipajului, datele din satelit, operațiunile de căutare și analiza resturilor. Cu toate acestea, rapoartele nu au oferit nicio concluzie definitivă cu privire la ceea ce a determinat avionul să se abată de la cursul său sau ce s-a întâmplat cu acesta în ultimele ore.

Rapoartele au arătat că nu există dovezi ale unor defecțiuni mecanice sau de sistem, nici ale unor interferențe ilegale sau sabotaje. Rapoartele au exclus, de asemenea, posibilitatea unei sinucideri a pilotului, deoarece nu existau indicii de probleme psihologice sau personale în rândul echipajului. Rapoartele au recunoscut că dispariția zborului MH370 a fost un eveniment fără precedent și că lipsa de răspunsuri a fost profund nesatisfăcătoare pentru familiile victimelor și pentru public.

5 teorii despre dispariția avionului MH370

Se crede că toate cele 239 de persoane aflate la bordul MH370, inclusiv cei 12 membri ai echipajului, au murit, deși nu au fost găsite cadavre.
Pe internet au circulat numeroase teorii ciudate despre soarta avionului – dar au existat și unele teorii mai plauzibile pe care experții în aviație nu au putut să le excludă.

A avut loc o explozie sau un incendiu la bordul navei

Perspectiva fie a unei explozii intenționate, cum ar fi o bombă la bordul avionului, fie a unei probleme mecanice care a dus la prăbușirea avionului, au fost ambele sugerate ca posibile explicații, mai întâi pentru MH370 și apoi pentru prăbușirea AirAsia care a avut loc opt luni mai târziu în Indonezia.

Totuși, focul pare o cauză mai puțin probabilă în cazul MH370, deoarece au existat mai multe acțiuni intenționate înainte ca avionul să dispară de pe toate radarele, care ar putea sugera că se pregătea ceva planificat, au declarat experții.

Avionul a efectuat un viraj spre Oceanul Indian, îndepărtându-se de la traiectoria de zbor prevăzută. Acest lucru, împreună cu faptul că mai multe funcții ale sistemului de urmărire radar al avionului păreau a fi dezactivate în mod intenționat, sugerează că, potrivit teoriei, cineva cu cunoștințe de pilotaj, a preluat comenzile cu un scop precis.

Avionul a zburat în umbra altui avion

O altă teorie care nu a fost exclusă de experți este perspectiva că MH370 ar fi putut fi „umbra” unui alt avion, zburând fie sub, fie deasupra unui alt avion de linie pentru a evita să fie urmărit de radar.

Deși ar putea părea surprinzător faptul că un avion se poate ascunde sub un altul, fostul pilot al Forțelor Aeriene și actualul consultant în domeniul aviației de la ABC News, John Nance, a declarat că această ipoteză nu poate fi exclusă imediat.
„Această idee nu este aberantă, dar probabilitățile ca acest lucru să se întâmple sunt extrem de scăzute”, a declarat Nance.

Unul dintre motivele pentru care teoria ar putea fi puțin probabilă este faptul că piloții antrenați pe avioane militare sunt singurii care primesc, în general, pregătirea necesară pentru o astfel de mișcare. În plus, ei au instrumente specializate care îi ajută să facă acest lucru.

Avionul a fost deturnat

„Nu există nicio îndoială că a fost deturnat”, a declarat Nance. „Singura întrebare la care nu avem un răspuns este dacă a fost pilotul sau o terță parte”.
Anchetatorii au cercetat trecutul pasagerilor aflați la bord, dar nu au găsit nimic alarmant, deși acest lucru nu exclude neapărat această perspectivă.
„Este încă posibil să fi fost o terță parte, dar, dacă este așa, a fost o echipă dublă”, a declarat Nance. „Un bărbat nu ar fi putut avea acces atât de ușor în cabina de pilotaj. O femeie atractivă ar fi putut”.

Totuși, cea mai puternică dovadă împotriva teoriei este faptul că nu au existat apeluri de urgență sau activități suspecte transmise prin radio între momentul ultimului apel către controlul de la sol și momentul în care transponderul a fost oprit.

S-ar afla în Pakistan

Locotenentul general american în retragere Thomas McInerney a susținut, după dispariția avionului, că acesta a fost transportat în Pakistanul controlat de talibani. Acesta urma să fie folosit ulterior împotriva SUA. „Dacă guvernul pakistanez nu vorbește în curând, va fi complice la acest lucru”, a declarat McInerney pentru Fox News, unde lucrează ca analist militar. Avionul ar putea fi folosit pentru a transporta arme de distrugere în masă pentru a lovi un portavion sau pentru a ataca Israelul, a spus el.

Teoria lui McInerney se baza pe ideea că Pakistanul ar fi fost în concordanță cu ultimul ping de la avion către un satelit. El a argumentat că guvernul american știa mult mai multe decât lăsa să se înțeleagă și nu dorea să pună în dificultate aliații din regiune. Rupert Murdoch a fost unul dintre cei care au speculat, de asemenea, că avionul se afla în Pakistan.

Pilotul s-a sinucis

Mulți oameni s-au concentrat asupra comandantului aeronavei, căpitanul Zaharie Shah. Acesta avea 53 de ani când a preluat comenzile avionului MH370 și a plecat din Kuala Lumpur, cu destinația Beijing. În grija sa se aflau 227 de pasageri și alți 11 membri ai echipajului.

O teorie este aceea că Zaharie Shah l-a blocat pe primul ofițer în afara punții de zbor. Acesta a oprit sistemele de comunicații care erau concepute pentru a menține MH370 în contact cu controlorii de trafic aerian, și-a pus o mască de oxigen și a depresurizat aeronava. La o altitudine mai mare decât Everestul, pasagerii și ceilalți membri ai echipajului ar fi pierit din cauza lipsei de oxigen (hipoxie).

Conform teoriei, căpitanul a zburat apoi cu avionul de-a lungul frontierei dintre Thailanda și Malaezia pentru a evita să trezească interesul militarilor din ambele părți, înainte de a vira spre sud, într-un loc unde credea că nu va fi găsit niciodată.

Dar raportul oficial spune: „Nu era cunoscut niciun istoric de apatie, anxietate sau iritabilitate. Nu au existat schimbări semnificative în stilul său de viață, conflicte interpersonale sau stres familial”.

Primul ofițer a fost Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani. El se afla la prima sa misiune pe Boeing 777 fără să fie supravegheat de un căpitan instructor și mai zburase cu aeronava doar de cinci ori înainte. Anchetatorii au declarat că „abilitățile sale și abordarea profesională a muncii au fost raportate ca fiind bune”. Pare puțin probabil ca cineva cu o experiență atât de limitată în ceea ce privește aeronava să fie capabil să realizeze un astfel de plan.

Deși, din păcate, au existat o serie de accidente comise de piloți sinucigași – cel mai recent, distrugerea tragică a zborului Germanwings 9525 de la Barcelona la Dusseldorf, în care primul ofițer s-a sinucis și a ucis alte 150 de persoane – niciodată prăbușirea ulterioară nu a fost atât de întârziată de la momentul atacului.